معرفی بخش   CSSD

     

۱- نام و نام خانوادگی مسئول بخش/واحد:

سر کار خانم نرگس برزگر

تلفن داخلی:

CSSD :۲۲۵۸

واشینگ :۲۲۵۷

       

 ۲- تعداد پرسنل به تفکیک رسته و شغل:

۸نفر

پرستار:۲ نفر

بهیار:۳نفر

کمک بهیار:۳ نفر

۵ پرسنل رسمی و ۱ پرسنل قراردادی و ۲ پرسنل شرکتی

 

 ۳- شرح وظایف و نوع خدمات بخش /واحد CSSD

این بخش شامل قسمت واشینگ و پکینگ  و  اتاق تمیز و استریل میباشد.

تعداد اتوکلاو فعال ۲ عدد میباشد.

 

پرسنل CSSD فعالیت های مشروط زیر را درزمینه  رعایت  اصول کنترل عفونت ،استریلیزاسیون و وظایف کاری به شرح زیر انجام   می دهند:

۱.        کسب دستور برنامه کار از سرپرست مربوطه

۲.       نصب اتیکت

۳.      ورود و خروج به موقع

۴.       تحویل و تحول وسایل بخش در ابتدای هر شیفت طبق دفتر مربوطه

۵.      گزارش عملکرد اتوکلاوها به مسئول وپرسنل شیفت بعد

۶.       ثبت دما و رطوبت  محل انبارش و نگهداری وسایل استریل در دفتر مربوطه هرشیفت(دما کمتر از c۲۴۰ ورطوبت  نسبی کمتر از %۷۰)

۷.      تحویل گاز و پنبه به بخش ها با تحویل گرفتن فرم مربوطه و درج کلیه مشخصات

۸.      چک تک پیچ های اتاق عمل و بخش و جایگزین کردن آنها در قسمت مربوط از قبیل: گاز، لنگاز، مش، باند و...

۹.       گذاشتن تست بووی دیگ در ابتدا هرسیکل اول هر اتوکلاو و ثبت در دفتر مربوطه

۱۰.     همکاری در تحویل گرفتن وسایل غیره استریل از بخش ها از قسمت کثیف و چک انها و ثبت در دفتر مربوطه

۱۱.     پیچیدن اقلام تک پیچ موردنیاز مربوطه به بخش ها و اتاق عمل و کمک به پرسنل واشینگ در مواقع اورژانس و اضطرار و استریل کردن آنها

۱۲.    تحویل گرفتن شان های پارچه ای از پرسنل لاندری( از نظر تمیز و خشک بودن) و عدم ورود بین لاندری به محوطه بخش

۱۳.   پیچیدن لپک ها طبق اسکجول وموارد اورژانس وبا توجه به نیاز و چک استوک

۱۴.    گذاشتن اندیکاتور کلاس ۴  یا ۵ یا ۶ در لپکها با توجه به تعداد اقلام و نوع آن

۱۵.   زدن برچسب سیستم رهگیری روی تمامی لپکها و ستها و ثبت نوع و تعداد اقلام در دفتر مربوطه( شامل نام ست،تاریخ و شیفت کاری،تاریخ انقضاء،شماره کد دستگاه استریل کننده و چرخه بارگزاری،نام بارگزارکننده)

۱۶.    قرار دادن تست PCD در هربار بارگزاری اتوکلاو و ثبت در دفتر مربوطه با ذکر مستندات کامل

۱۷.   قرار دادن تست بیولوژیک به صورت هفتگی و ثبت آن در دفتر مربوطه برای اتوکلاوها و موارد موردنیاز به تست بیولوژیک(قبل از راه اندازی دستگاه استریل کننده و پس از هر بار انجام تعمیرات کلی و پروتز ها)

۱۸.   استریل نمودن تمامی ست های اتاق عمل و بخش ها و انبارش آنها در طبقات اتاق استریل به صورت مجزای تعریف شده

۱۹.    گزارش موارد اضطراری به سوپروایزربالینی و کنترل عفونت

۲۰.    رعایت ورود و خروج پرسنل در تمامی شیفت ها و اختصاص لباس فرم در واحد مربوطه

۲۱.    رعایت ورود و خروج به اتاق استریل

۲۲.   کنترل تاریخ انقضاء ستها و لپک های موجود در CSSD

۲۳.  دریافت گواهینامه بهداشت عمومی جهت احراز صلاحیت کار در واحد CSSD

۲۴.   شناسایی اقلام حساس به حرارت در فرایند استریلیزاسیون و انتخاب روش استریل با توجه به امکانات موجود

۲۵.  شناسایی و توجه به تغییر رنگ نشانگرهای شیمیایی و مشخصات ظاهری بسته های استریل و انجام اقدامات اصلاحی در صورت لزوم

۲۶.   ثبت مستندات مربوط به  کد مخصوص هر استریل کننده ،نتایج آزمون های روزانه،آزمون های بیولوژیک و پرینت دستگاه در دفتر مربوطه

۲۷.  رعایت و تعریف  موازین و مدت نگهداری و انقضای بسته های اقلام استریل با توجه به جنس  پوشش بسته،تعدادلایه، نوع ابزار و شرایط نگهداری آنها

۲۸.  انتقال ابزار و وسایل استریل به اتاق عمل با رعایت موازین پیشگیری و کنترل عفونت (رعایت بهداشت دست ،استفاده از وسایل حفاظت فردی

 

 ۴- شرح وظایف و نوع خدمات بخش /واحد  واشینگ

 

پرسنل واشینگ باید در زمینه رعایت اصول کنترل عفونت و استریلیزاسیون  موارد زیر را به عنوان شرح وظایف انجام دهد:

 

۱.        تحویل گرفتن و شمارش اقلام استریل استفاده شده دراتاق عمل و بخش ها و زایشگاه طبق شناسنامه هر ست و مرجوع نمودن آنها در صورت کمبود و مشکل

۲.       تحویل گرفتن ست های تاریخ گذشته از اتاق عمل و بخش ها

۳.      رعایت پاکسازی تجهیزات و ابزارهاقبل از ضد عفونی( پیش شستشو) و جداسازی ست های عفونی و غیرعفونی

۴.       رعایت شستشو و ضدعفونی و خشک نمودن ست ها به روش دستی یا با استفاده از ماشین ست شور جهت اقلام قابل استریل و  شستشو  طبق دستورالعمل مربوطه

۵.      استفاده از آزمون های کنترل کیفی پس از پاکسازی تجهیزات و ابزلرها

۶.       استفاده از وسایل حفاظت فردی در حین انجام کار

۷.      بررسی قطعات هر ست پس از شستشو و ضدعفونی و رفع عیوب و روغن کاری اقلام در صورت نیاز و شستشوی مجدد در صورت داشتن آلودگی  و تعویض اقلام در صورت معیوب بودن با نظارت مسئول اتاق عمل یا cssd

۸.      تمیز نمودن دریل های ارتوپدی و ضدعفونی کردن آنها طبق دستورالعمل و بررسی و ضدعفونی باطری و شارژ کردن آنها و قرار دادن در بیکس نگهداری مربوطه

۹.       چیدمان  و پیچیدن ست های شسته و ضد عفونی  شده  اتاق عمل و بخش ها و زایشگاه و قرار دادن اندیکاتورکلاس ۶،۵،۴ بر اساس تعداد اقلام ونوع هر ست درون آن و بسته بندی با پوشش های تعریف شده(Vpack، نانوون) ودرج مشخصات بر روی آن

۱۰.     رعایت تکنیک آماده سازی محلول های غوطه ور سازی (استفاده از وسایل حفاظت فردی نگهداری محلول در ظرف درب دار)

۱۱.     پاکسازی ظروف غوطه ورسازی و آماده سازی محلول های غوطه ورسازی و ضدعفونی ابزار با درج مشخصات بر روی آن  طبق دستور العمل

۱۲.    شستن مجدد ست های تاریخ گذشته شرکتی و ضدعفونی آنها

۱۳.   قرار دادن اقلام تک پیچ و ضروری در اتوکلاو سریع طبق دستورالعمل و ثبت در دفتر مربوطه

۱۴.    رعایت تمیزی و نظافت میزها و سینک های شستشو و ضدعفونی وسایل مربوط به انجام فرآیند شستشو و همکاری در برنامه شستشوی کف و دیوارها بصورت هفتگی و در مواقع نیاز

۱۵.   تحویل ست های بسته بندی شده کلیه واحدها به CSSD جهت استریل سازی در سالن تمیز توسط پرسنل واشینگ

۱۶.    آماده سازی اقلام نیاز به استریلیزاسیون سرد (شستشو،ضد عفونی و بسته بندی اقلام مورد نظر )

۱۷.   ثبت اقلام نیاز به استریلیزاسیون سرد و تعدادآنها در دفتر مربوطه جهت تحویل به واحد برون سپاری شده

۱۸.   پیش بینی اقلام مورد نیاز به صورت تک پیچ براساس پروسیجرهای  تهاجمی جراحی بیمارستان وآمار مراجعین

۱۹.    استقرار و رفت و آمد کلیه پرسنل واشینگ (خانم وآقا) فقط از طریق واحد CSSD باید انجام شود و حضور موردی در اتاق عمل به حداقل رسانده شود.