معرفی واحد بهداشت محیط
 
 

 

 ۱- نام و نام خانوادگی مسئول واحد :  سیده فاطمه سجادیان

 


شماره داخلی :  ۱۱۹۲

 

 

۲- تعداد پرسنل به تفکیک رشته و شغل: ۱ نفر  کارشناس بهداشت محیط

 

 

۳- شرح وظایف و نوع خدمات واحد:

 

۱-هماهنگی و اقدام در جهت تشکیل کمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستان و شرکت فعال درآن و پیگیری مصوبه های مربوطه

۲- تهیه و تدوین مطالب آموزشی و تشکیل جلسات آموزشی مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت عمومی برای کارکنان رده های

مختلف

۳- نظارت و مداخله در عقد قراردادهای خدماتی بیمارستان و مطالبه کارت معاینه پزشکی ، کارت معاینه کارگری و گواهینامه آموزش

بهداشت عمومی پرسنل مشمول قانون

۴- بررسی وضعیت آب مورد مصرف بیمارستان ( شبکه عمومی ، شبکه خصوصی ) و تشکیل پرونده مربوط به آن .

۵- کنترل بهداشتی آب مصرفی ازنظر کمی و کیفی و انجام آزمایشات دوره ای میکروبی وشیمیایی و کلرسنجی با استناد به

دستورالعمل ها ، استانداردها و شرایط موجود .

۶- نظارت ، بررسی و کنترل بهداشتی برکلیه مراحل مختلف جمع آوری ، تفکیک ، انتقال ، نگهداری موقت و دفع زباله های

بیمارستانی و نیز جلوگیری از فروش و بازیافت زباله بیمارستانی .

۷- نظارت و کنترل بهداشتی بر نحوه دفع فاضلاب بیمارستان و درصورت وجود معضل ، ارائه پیشنهادهای اجرائی مناسب .

۸- نمونه برداری از پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب برابر دستورالعمل های اعلام شده (درصورت وجود تصفیه خانه ) بمنظور

بررسی کیفیت پالایش فاضلاب .

۹- کنترل حشرات و جوندگان با اولویت بهسازی محیط ، دفع بهداشتی زباله ودرصورت نیاز ،استفاده اصولی از روش های شیمیایی و

نیز جلوگیری از فعالیت شرکتهای سم پاشی غیر مجاز .

۱۰- نظارت و مداخله در تهیه و کاربرد مواد گندزدا وپاک کننده بیمارستان

۱۱- پیگیری و اقدام درزمینه مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یونساز با کمک مسئول فیزیک بهداشت ذیربط .

۲۱- نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه کار آشپزخانه شامل :

 شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه ، وضعیت سردخانه ، انبار نگهداری موادغذایی ، سرویسهای بهداشتی ، بهداشت فردی کارکنان

، اطاق استراحت کارکنان ، شستشو و ضدعفونی ظروف ، شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده ، وضعیت بهداشتی
 
موادغذایی آماده طبخ وسایل و ظروف مورد استفاده و . . . .

۱۳- نظارت و هماهنگی لازم در زنجیره تهیه ، طبخ و توزیع موادغذایی با همکاری کارشناس تغذیه بمنظور اطمینان از سلامت توزیع و

مصرف غذا .

۱۴- نظارت و کنترل دائم برامور مربوط به رختشویخانه و رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی ازنظر تفکیک البسه عفونی از

غیرعفونی درهنگام شستشو و استفاده از دستگاه های شوینده اتوماتیک  ومواد پاک کننده مناسب ونهایتا” ضدعفونی و اطوکشی
 
البسه بخش عفونی و آلوده ( توضیحا” درکاربرد موادضدعفونی کننده بایستی دقت لازم درانتخاب نوع آن و میزان مجاز بعمل آید تا
 
خرابی دستگاهها و البسه را سبب نشود . )

۱۵- ارتباط مستمر با معاونت های بهداشت و درمان درهماهنگ کردن فعالیتهای اجرایی و دستورالعملها واقدامات نظارتی

در بیمارستان

۱۶- ثبت و ضبط اقدامات و مکاتبات اداری و تشکیل بایگانی درست ومنظم به نحوی که روند فعالیتها و پیگیری امور بدین طریق کاملا”

قابل دسترسی و مشهود باشد . ( مستند سازی ) .
 

۱۷- ارائه راهکارهای بهسازی بعنوان اصولی ترین روش کنترل ناقلین .

۱۸- انجام امور محوله در شرایط خاص مانند کنترل همه گیری و نیز مقابله با بحران و بلایا .

۱۹- فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در فضاهای بسته و عمومی بیمارستان .

۲۰ - بطورکلی نظارت و کنترل لازم بهداشتی برکلیه بخش ها – همکاری و هماهنگی با مدیران و مسئولین قسمتهای مختلف

درحیطه شغلی و وظائف سازمانی تعیین شده .